Музей в плувен басейн

Музеят André Diligent (La piscine- Плувният басейн), помещаващ се в сграда- паметник на културата, вече от 20 години е един от най-разпознаваемите символи на град Рубе във Франция

 

Калина Константинова

 

La Piscine – Музеят на изкуството и индустрията André Diligent, който отваря врати през 2001 г., е разположен в сградата на плувния басейн в стил Ар Деко, построен, по инициатива на кмета Жан-Батист Лебас, между 1927 г. и 1932 г. от архитект Албер Баерт (1863-1951 г.). Обявен за културен паметник, този плувен басейн е имал навремето важна социална роля. Проектиран е с идеята да предложи място, дори убежище за хигиена и спорт на населението от работническата класа.

 

Архитект Албер Баерт

Архитект Баерт

 

Архитектът, Албер Баерт, е подчертал в оформлението и декорацията символични елементи, които допринасят за очарованието на интериора. Вдъхновен от плана на цистерцианските абатства в неовизантийски дух, сградата е организирана около „манастирска“ градина. Големият наос на базиликата на басейна, осветен от витражи, които символизират изгряващото и залязващото слънце, създава усещането за параклис. Индивидуалните вани, разпределени на два етажа в малки клетки, „рисуват“ фасадите с изглед към градината. В сградата намират своето място също така кафене (наречено навремето- „трапезарията на плувците“), фризьорски салон, салон за маникюр и педикюр, парни бани и обществена пералня… Басейнът е единствен по рода си в град с няколкостотин хиляди жители и неговите олимпийски размери привличат хора от най-различни социални класи. В продължение на десетилетия той ще е единственото място,  което предлага възможност за реално съжителство между всички.

 

 

Поради крехкостта на свода, басейнът е принуден да затвори врати през 1985 г. Привързаността на хората от града към него го спасява от разрушение.

През 1994 г. е организиран конкурс за трансформация на Басейна в музей. Печели проекта на Жан-Пол Филипон, който запазва почти напълно пространството, адаптирайки го към изискванията за модерен музей.  Реновацията започва през 1998 г. и приключва през 2001 г.

 

 

Програмата на музея е с иновативна концепция, фокусирана върху социалния и икономическия живот.

Всичко се развива около самия басейн, който като голямо водно огледало се адаптира към всички сценографии.

 

 

Фондът за приложни изкуства се намира именно около басейна, а старите душ кабини и съблекални са превърнати във витрини и експозицонни пространства. Колекцията изящно изкуство следва хронологичен и тематичен маршрут през старите индивидуални вани. Кафенето запазва функцията си и е превърнато в ресторант, а бутикът е разположен в грандиозната обстановка на филтърната зала. Мозайката с морска тематика по краищата на басейна очертава нова, впечатляваща сценография, оформена с декоративни и монументални скулптури.  Самият басейн може да бъде покрит за организиране на приеми, изложби, модни ревюта и др. Градината е превърната в текстилна ботаническа градина, вдъхновена от текстилната индустрия в града.

Музейната история на град Рубе е богата и сложна и обяснява разнообразието на представените колекции и значението им. Голяма част от колекциите произхождат от фонда на Музея на изкуството и индустрията, датиращ от 1835 г. и представящ значими образци от съвременното текстилно производство в града. През 1861 г., благодарение на общинско споразумение, музеят разширява колекцията си с изящни изкуства. През 1862 г. музейните колекции на града са прехвърлени в Националното училище за текстилни изкуства и индустрии (ENSAIT) с образователна цел, за да се обогати опита на бъдещите инженери в текстилната индустрия.

През годините фондовете се увеличават, благодарение на завещания на богати колекционери, като например това на руският търговец на текстил Анри Селос, който отдава на музея картини, рисунки, скулптури и произведения на изкуството на имена като Енгър, Фантен-Латур, Лепин, Жером, Лоар…

Както всички национални музеи, и този в Рубе е затворен по време на Втората световна война. Колекциите на практика са изоставени и разпръснати. Дълги години не се намира пространство, което да ги обедини.

Идеята за трансформация на Басейна в музей идва именно от желанието да се намери престижно място, което да покаже съкровищата от колекциите пред широката публика. След одобряване на проекта е подписано споразумение, според което Басейнът вече ще приютява всички музейни колекции от града, но и ще получи значителни депозити от национални музеи, включително музея Орсе, Националния музей за модерно изкуство и Националния фонд за съвременно изкуство.

Програмата на музея го прави доста по-различен от стандартните музеи. Партньорствата с Дружеството на приятелите на музея и Кръга на предприятията меценати на музея, правят възможно десакрализирането на образа му и улесняват достъпа до него. Запазена е философията за социална свързаност. Всеки е добре дошъл в музея, всеки може да намери тема, която да го развълнува и заинтересува. От откриването си през 2001 г. La Piscine се радва на забележителен медиен и обществен успех. Колекциите непрекъснато се обогатяват, което налага разширението на музея. Организиран е конкурс, който отново е спечелен от Жан-Пол Филипон. Разширеният музей отваря отново врати през 2018 г. С повече от 2000  допълнителни квадратни метра, новите пространства, посветени на историята на град Рубе, на скулптурата, временните изложби и децата  обогатяват значително преживяването на публиката, дошла да посети това специално място.

Специални издания